دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 بررسی تاثیر تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی در تامین بموقع کالا در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

عوامل مؤثر در عدم تمرکز سازمانی:

الف) اعتماد: هرچه مدیران به زیر دستان اعتماد بیشتری داشته باشند تمرکز در آن سازمان کمتر خواهد بود.

ب) اطلاعات: هرچه مکانیزم­های تبادل اطلاعات به نقاط تصمیم­گیری بیشتر باشد و سیستم بازخور مناسبی برای ارزیابی نتایج تصمیمات وجود داشته باشد، عدم تمرکز سازمانی نیز بیشتر خواهد شد.

ج) گستره تأثیر یک تصمیم بر واحدهای دیگر: هرچه تصمیمات متخذه به وسیله یک واحد بر عملیات واحدها تأثیر­گذارتر باشد، میزان مشارکت سایر واحدها در تصمیم­گیری بیشتر و تمرکز کمتر می­شود.

تمرکز و عدم تمرکز اداری: تمرکز اداری وقتی است که تمرکزهای سه گانه ی زیر در مرکز امور محلی و عمومی اداره شود:

1- تمرکز اختیارات و صلاحیت وضع قانون و دیگر مقررات

2- تمرکز تشکیلات وسیع اداری

3- تمرکز امور مالی در صورت واحدی به نام بودجه­ی کل کشور. اما از طرف دیگر عدم تمرکز اداری وقتی است که امور محلی توسط مقاماتی که نماینده و معرف محل باشند اداره شود نه مامور منصوب از جانب قدرت مرکزی

ابعاد طرح سازمانی: در مطالعات سازمانی ابعاد سازمان را به دو گروه ساختاری و محتوایی تقسیم می‌کنند؛ تمرکز، رسمیت، تخصصی بودن، داشتن استاندارد، سلسله مراتب اختیارات، پیچیدگی، حرفه‌ای بودن و نسبت کارکنان، جزء ابعاد ساختاری و اندازه، تکنولوژی، اهداف و استراتژی‌های سازمان و فرهنگ جزء ابعاد محتوایی سازمان هستند. تمرکز در سلسله مراتب اختیارات، به آن سطح از اختیارات گفته می‌شود که قدرت تصمیم‌گیری دارد. هنگامی که تصمیم در رده‌های بالای سازمانی گرفته شود، آن سازمان را متمرکز می‌نامند و هنگامی که تصمیم‌گیری‌ها به سطوح پایین‌تر سازمان واگذار گردد، سازمان را غیر متمرکز می­گویند. یک سازمان در رابطه با خرید وسایل، تعیین هدف، انتخاب عرضه‌کنندگان کالا، تعیین قیمت، استخدام کارکنان و تعیین حیطه کنترل و بازاریابی، می­تواند به صورت متمرکز یا غیر متمرکز عمل کند.

تمرکز به میزانی که تصمیم­گیری در یک نقطه واحد در سازمان متمرکز شده، اشاره دارد. تراکم قدرت در یک نقطه، دلالت بر تمرکز داشته و عدم تراکم یا تراکم کم، نشانه عدم تمرکز است. باید دانست که عدم تمرکز را نباید با تفکیک سازمان بر اساس مناطق جغرافیایی اشتباه کرد. تمرکز به مساله میزان پراکندگی اختیارات تصمیم‌گیری بر‌می­گردد نه تفکیک جغرافیایی سازمان. تمرکز بر جایگاه اصلی تصمیم­گیری در سازمان دلالت دارد؛ به این ترتیب که هرگاه کلیه تصمیمات مهم در رده بالای ساخت سازمانی اخذ شود، سازمان بسیار متمرکز خواهد شد و هرگاه با تفویض اختیار و حذف قوانین دست ‌و پاگیر، امکان تصمیم­گیری توسط مدیران سطوح میانی و عملیاتی افزایش یابد و سازوکارهای کنترل به سطوح پایین­تر واگذار گردد، از تمرکز کاسته می‌شود. در این صورت سیستم را غیر متمرکز می­نامند. البته در سازمان غیر متمرکز نیز کنترل مدیریت با استفاده از مجموعه متنوعی از ابزار نظارت و بازرسی استمرار می‌یابد و به هیچ‌وجه مسئولیت مدیران عالی لوث نمی‌شود. (دفت،1998، ص،29)

در سازمان‌های متمرکز، مدیران ارشد و آنان که در رأس سازمان هستند، حق تصمیم­گیری دارند. در سازمان‌های غیر متمرکز همین تصمیمات در سطوح پایین­تر گرفته می­شود. مساله عدم تمرکز به صورت یکی از معماهای لاینحل درآمده است؛ زیرا در سازمان‌هایی که دیوان‌سالاری به صورت صددرصد رعایت می­شود، همه تصمیمات به وسیله مدیریت عالی سازمان گرفته می‌شود و او بر سازمان کنترل کامل دارد؛ ولی با بزرگ­تر شدن سازمان و بالا رفتن تعداد کارکنان، واحدها و دوایر، نمی­توان همه تصمیمات را به مقام عالی سازمان ارجاع دادبه این دلیل که  میزان بار تصمیم‌گیری به آن حد می‌رسد که یک مقام ارشد نمی­تواند آن را تحمل کند. تحقیقات انجام ‌شده نیز نشان می­دهد که در سازمان‌های بزرگ، مانند شرکت­های هواپیمایی) پدیده عدم تمرکز بیشتر رعایت می­شود. (دفت،1998،ص285)

در شرایطی که سازمان از سیستم‌های غیر متمرکز استفاده می­کند، فراگرد تصمیم­گیری با سرعت بیشتری طی می­شود و مدیران میانی در شرایط بهتری پرورش می‌یابند و نیاز مدیران به احترام و خودشکوفایی به نحو بهتری ء می‌شود؛ با این حال برخی از مدیران محافظه‌کار به استفاده از سیستم‌های متمرکز‌تر تمایل دارند، تا بر هزینه‌های سنگین در سیستم‌های غیر متمرکز فائق آیند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)

-هدف آرمانی

شناسایی فرازهایی از تمرکز، رسمیت سازمان و تأمین بموقع کالا.

-هدف کلی

بررسی رابطه تمرکز و رسمیت با تأمین به موقع کالا می­باشد.

-اهداف ویژه وکاربردی

بررسی ارتباط ساختار سازمانی (متغیرهای رسمیت وتمرکز) بر عملکرد مدیریت تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تأمین به موقع  کالای مورد نیاز می­باشد.

1-5-سوالات تحقیق

این تحقیق دارای یک سوال اصلی و دو سئوال فرعی میباشد.

سئوال اصلی

آیا تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی بر تأمین به موقع کالا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تأثیر معنی­داری دارد؟

سئوالات فرعی

1- آیا متغیرساختاری”رسمیت” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنی­داری دارد؟

2- آیا متغیرساختاری تمرکز” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنی­داری دارد؟

 

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : تمرکز ,سازمان ,متمرکز ,سازمانی ,مدیران ,مناطق ,پایان نامه ,ساختار سازمانی ,بموقع کالا ,تمرکز اداری ,تأثیر معنی­داری ,تأثیر معنی­داری دارد؟ ,رسمیت ساختار سازمانی ,مناطق نفتخیزجنوب تأثیر ,نفتخیزجنوب تأثیر معنی­داری
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بیزینس فروش بازاریابی کوچینگ و.... برگ بهاري Kristen کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج درمان فراموشی آلزایمر و زوال عقل اجاره ماشین در کیش | اجاره خودرو در کیش | mashinbegirim.com ♥ღ تنــــهايــــي من ღ♥ levelmeasurement حکمت اهر Leftroom